Laatst geüpdatet op maart 22, 2024

Denk bijvoorbeeld aan de oprichting van een holdingstructuur, de essentiële contracten voor de Belastingdienst, de wettelijke vereisten en de risico’s. Dat lijkt een behoorlijk gedoe.

Om jou te ontzorgen, hebben we voor jou een uitgebreid stappenplan gemaakt voor het oprichten van je besloten vennootschap.

Denk jij aan het oprichten van een BV en ben je benieuwd naar het proces? Lees dan zeker even verder.

Ook interessant:

  1. BV starten met een verlengd boekjaar
  2. BV oprichten zonder adres in Nederland
  3. Richt je BV op

Waarom een BV oprichten?

De meeste gekozen rechtsvorm is de besloten vennootschap (BV). Deze rechtsvorm is aantrekkelijk voor investeerders, heeft een professionele uitstraling en biedt je grote fiscale voordelen.

Daarnaast beperk jij je financiële risico’s omdat je niet persoonlijk aansprakelijk bent voor de BV. Je privé vermogen is namelijk bij een BV afgeschermd van de risico’s in je BV. Dit betekent dat je in principe niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele schulden.

Bij een eenmanszaak of vof heb je dit grote voordeel niet. Je loopt risico om je privé spaargeld, huis en auto kwijt te raken op het moment dat je eenmanszaak of vof failliet gaat.

Vroeger had je een startkapitaal van € 18.000,- nodig om een BV te starten. Dit vond men nodig zodat de BV eventuele schulden kon afbetalen. Sinds 2012 is het veel makkelijker geworden. Je kan namelijk al een BV starten met een startkapitaal van € 0,01,-.

Dit maakt het oprichten van een BV erg laagdrempelig. Wil je meer weten over een BV starten en waarom de meeste ondernemers ervoor kiezen? Ontdek de de vele voordelen van de BV door op de link van het artikel te klikken.

Een BV oprichten met gratis advies van de Ligo specialisten?

Meer dan 100.000+ ondernemers kozen voor de oplossing van Ligo

BV oprichten: stappenplan

Bij het oprichten van je BV zal je met een aantal dingen rekening moeten houden. Om jou optimaal klaar te stomen op je oprichtingsproces vind je hieronder een overzicht van alle stappen en wat je per stap kan verwachten.

  1. Ondernemingsplan opstellen
  2. Persoonlijke holding oprichten
  3. Werk-BV oprichten
  4. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  5. Zakelijke bankrekening openen
  6. Brief verlaging DGA salaris versturen
  7. Noodzakelijke contracten afsluiten
  8. Merk registreren
  9. Risico’s afdekken
  10. Administratie opzetten
  11. Nodige verzekeringen afsluiten
  12. Interne processen inrichten

Stap 1: Ondernemingsplan opstellen

De eerste stap is het opstellen van een duidelijk ondernemingsplan. Dit plan zorgt ervoor dat je goed op een rijtje hebt wat je met je BV wil gaan doen, in welke markt dit gaat zijn en hoe jij je doelen gaat behalen. Dit geeft rust en zorgt ervoor dat jij gelijk na de start aan de slag kan.

Een goed ondernemingsplan komt daarnaast altijd goed van pas bij de marketing van je product of dienst en kan een handig hulpmiddel zijn bij het aantrekken van investeerders.

Denk onder andere goed na over:

  1. Activiteiten en het doel van je bedrijf;
  2. Doelgroep;
  3. Probleem dat je oplost voor je toekomstige klanten;
  4. Bedrijfsnaam en of deze niet al door iemand anders wordt gebruikt;
  5. Vestigingsplek van de BV;
  6. Wie het bestuur gaat vormen;
  7. Startkapitaal, inkomsten en eventuele schulden.

Stap 2: Persoonlijke holding oprichten

De volgende stap is het opzetten van een persoonlijke holding. Het gezegde onder ondernemers luidt niet voor niets: één BV is géén BV. Een persoonlijke holding is een vennootschap die aandelen houdt in een andere vennootschap (Werk-BV).

Jij houdt de aandelen in je persoonlijke holding en de holding houdt op haar beurt de aandelen in de werk-BV.

Je richt dus twee BV’s op. Deze BV’s vormen samen de zogeheten holdingstructuur. Hiermee geniet je groot belastingvoordeel en heb je de mogelijkheid om waardevolle zaken zoals merken rechten of dure machines in je holding te stallen.

Dit laatste heeft tot gevolg dat als het mis gaat in je bv, deze zaken veilig in je holding zitten.

Richt de holding tegelijkertijd met de BV op. Als je dit later doet, zorgt dit voor onnodige kosten en gedoe. Je zal je aandelen in de BV dan namelijk moeten verkopen aan de holding. Dit doe je door middel van een aandelenoverdracht, wat nogal kan oplopen in kosten

Download de gratis Holding gids

Hierin lees je alles wat je moet weten over de persoonlijke holding.

Zo richt je in 3 eenvoudige stappen een persoonlijke holding op:

  1. Doorloop Ligo, waarna je direct de online vragenlijst over de holding via een concept-oprichtingsakte ontvangt;
  2. Identificeer je vanuit het gemak van je huis via een video call met de notaris;
  3. De holding wordt opgericht en je ontvangt de finale stukken veilig en snel in je Ligo dashboard.

Liever snel een video kijken? Bekijk hieronder hoe je eenvoudig in 3 stappen een besloten vennootschap of holding opricht.

Stap 3: Werk-BV oprichten

Nadat je het proces bent gestart voor de oprichting van de holding kun je hetzelfde doen voor de werk-BV. In de werk-BV vinden de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten plaats.

Het oprichten van de werk-BV doe je op dezelfde manier als het oprichten van de holding. Via Ligo kan je al vanaf € 399,- eenvoudig starten met de oprichting van je werk-BV.

Stap 4: Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Na oprichting van je werk-BV en holding zal de notaris beide BV’s inschrijven bij de KVK. Richt jij je BV op via Ligo? Dan regelen onze notarissen de inschrijving bij de KvK voor je. Dit scheelt weer wat papierwerk en tijd.

Stap 5: Zakelijke bankrekening openen

Je opent een zakelijke bankrekening om je privé- en zakelijke financiën gescheiden te houden. Richt je een holdingstructuur op? Dan moeten de holding en de werk-BV beiden een afzonderlijke bankrekening hebben.

Om een zakelijke rekening te openen, ga je langs de bank van je keuze met het KvK-uittreksel dat je na inschrijving ontvangt.

Stap 6: Brief verlaging DGA salaris versturen

Als je een BV opricht, ben je al snel een directeur-grootaandeelhouder (DGA). De BV is verplicht om de DGA in 2023 een minimum salaris van €56.000,- per jaar uit te keren. Draai je hier in het begin nog niet voldoende omzet voor? Dan is dat begrijpelijk

Maar geen paniek. Je kunt eenvoudig een verlaging van dit salaris aanvragen. Dit doe je door de Belastingdienst een brief te sturen waarin jij je verzoek tot verlaging van het DGA-salaris onderbouwt.

Hulp nodig bij het indienen van je verzoek? Onze specialisten helpen je graag zodat jouw verzoek het meeste kans van slagen heeft.

Stap 7: Noodzakelijke contracten afsluiten

De Belastingdienst moet weten hoe jouw bedrijfsstructuur eruit komt te zien. Je moet dus helderheid bieden. Dit doe je eenvoudig door enkele contracten af te sluiten. Doe je dit niet? Dan riskeer je forse boetes en naheffingen.

Alle contracten kun je eenvoudig op maat maken en downloaden bij Ligo. Met een Ligo plan heb je toegang tot 100+ up-to-date contracten. Meer weten over de vele voordelen van de Ligo plannen? Bekijk alle plannen op onze site of neem contact met ons op.

Managementovereenkomst

De managementovereenkomst ga je aan met je holding en werk-BV. De holding zal de bestuurder zijn van de werk-BV, maar kan zelf uiteraard niet de management taken uitvoeren. Een holding is tenslotte geen persoon.

Jij als bestuurder van de holding wordt daarom ‘uitgeleend’ aan de werk-BV om de managementtaken uit te voeren. In de managementovereenkomst leg je vast hoe hoog de management vergoeding gaat zijn die de holding van de werk-bv ontvangt voor het uitlenen van jou.

Twee rekening-courant overeenkomsten

Je hebt twee rekening-courant overeenkomsten nodig, namelijk één rekening-courant overeenkomst tussen de DGA en de holding en één rekening-courant overeenkomst tussen de twee vennootschappen (Holding en Werk-BV).

Met deze overeenkomsten zorg je ervoor dat alle geldvorderingen die de DGA en de holding enerzijds en de holding en werk-BV anderzijds hebben, met elkaar worden verrekend.

Sluit je de rekening-courant overeenkomst3n niet af? Dan worden de bedragen door de Belastingdienst gezien als leningen en moet je hier belasting over betalen.

Arbeidsovereenkomst DGA

De arbeidsovereenkomst DGA ga je als DGA aan met je holding. Met deze overeenkomst laat je aan de Belastingdienst zien dat je als werknemer in ‘loondienst’ bent bij de holding en salaris van de holding ontvangt. Je zal dit document ook nodig hebben voor je boekhouding.

Aandeelhoudersovereenkomst

De aandeelhoudersovereenkomst is alleen relevant als je werk-BV meer dan één aandeelhouder heeft. In de overeenkomst leg je de afspraken vast tussen de aandeelhouders onderling en spreek je af wat je gaat doen in geval van conflicten.

Download de gratis DGA gids

Hierin lees je alles wat je moet weten als ondernemer.

Stap 8: Merk registreren

Om ervoor te zorgen dat een ander bedrijf niet zomaar met je naam aan de haal kan gaan, zal jij je merk moeten registreren. Alleen registratie bij de Kamer van Koophandel (KVK) is onvoldoende.

Je merk registreren is niet verplicht maar wel aan te raden. Alleen met een merkregistratie kan jij een copy cat die je op het spoor bent gekomen ook daadwerkelijk aanpakken.

Stap 9: Risico’s afdekken

Nu je een onderneming hebt opgericht met een mooie solide basis moet jij alleen nog je overige risico’s in kaart brengen en afdekken. Dit is moeilijk. Bijna elke ondernemer loopt bij de start van zijn onderneming tegen onverwachtse juridische problemen aan.

Het belang van goede contracten, zoals arbeidsovereenkomsten, algemene voorwaarden, stageovereenkomsten, freelance overeenkomsten, samenwerkingsovereenkomsten en akten van overdracht van rechten kan niet genoeg worden benadrukt.

Ligo geeft je graag toegang tot haar brede database van 100+ contracten en haar netwerk van advocaten en specialisten. Zo kan je eenvoudig op maat een contract downloaden en heb je altijd een advocaat of specialist binnen handbereik.

Stap 10: Administratie opzetten

Het is belangrijk om je financiële administratie goed op orde te houden na het oprichten van je BV. Wil je dit niet uitbesteden? Houd je inkomsten en uitgaven goed bij door bijvoorbeeld gebruik te maken van een online boekhoudprogramma.

Wil jij je tijd liever in de groei van je bedrijf steken? Het hoeft niet duur te zijn om de administratie te laten doen. Ben je op zoek naar iemand die je administratie en in het bijzonder je salarisadministratie uit handen kan nemen? Neem contact op met onze juristen. Wij brengen je graag in contact met een specialist.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Stap 11: Nodige verzekeringen afsluiten

Dek veelvoorkomende risico’s zoals langdurige ziekte en ongevallen op de werkvloer af door verzekeringen af te sluiten. Wil je weten welke verzekeringen jij nodig hebt? Via Ligo kan je een gratis verzekeringscheck doen bij haar verzekeringspartner.

Met deze check krijg je een gratis adviesgesprek met een onafhankelijke verzekeringsspecialist. Start direct je verzekeringscheck en ontdek welke verzekeringen voor je BV absoluut niet over heet hoofd gezien mogen worden.

Stap 12: Interne processen inrichten

Denk ook alvast na over hoe je met bepaalde vervelende situaties wilt omgaan. Wat als een klant bijvoorbeeld een factuur niet voldoet? Hoe ga je het aanpakken als je een werknemer gaat ontslaan? Hoe wil je financiering binnen gaan halen?

Het is cruciaal om dergelijke kwesties tijdig in kaart te brengen aangezien dit ervoor zorgt dat jij een goed georganiseerd, succesvol bedrijf kan leiden.

Heb je hier hulp bij nodig? Bekijk dan ook eens onze juridische to do lists (workflows) waar we jou stap voor stap door deze haast onvermijdelijke situaties helpen.

Opties om je besloten vennootschap te starten

Weet je nu precies welke stappen je moet doorlopen en heb je besloten om een BV te starten? Dan heb je de volgende opties:

  1. BV oprichten bij een notaris: het nadeel van deze optie is dat de procedure vrij lang kan duren en de kosten hoog kunnen oplopen. Ook moet je meerdere malen langs het kantoor van de notaris.
  2. BV online oprichten via Ligo: kies je voor een BV oprichten via Ligo? Dat kan voordelig, eenvoudig, snel en bovendien volledig online! Je vult een online vragenlijst in, identificeert je bij de notaris door middel van een video call en ontvangt je documenten in je beveiligde dashboard. Zo kan jij snel starten met ondernemen.
Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)