Laatst geüpdatet op juni 26, 2023

Heb je na veel brainstormen het perfecte merk voor jouw onderneming ontworpen? Of een catchy woord bedacht voor al jouw producten en diensten? Wat goed! Maar je wil natuurlijk niet dat andere bedrijven deze waardevolle creaties van jou gaan kopiëren.

Deze copycats kunnen je veel schade opleveren. In de praktijk komt het te vaak voor dat bedrijven hier geen actie tegen kunnen ondernemen.

Zonder registratie is jouw merk namelijk niet beschermd! Hoe zorg je dat dit niet gebeurt? Laat je merk zo snel mogelijk registreren. Door je merk te laten registreren, zorg je ervoor dat je alle bescherming krijgt die je nodig hebt.

Lees in dit artikel alles wat je moet weten over merkregistratie een van de meest waardevolle zaken van je bedrijf te beschermen.

 

Wat is een merk?

Een merk kan een woord, logo of zelfs een combinatie van beide zijn, die je gebruikt om jouw producten en diensten te onderscheiden. Er zijn verschillende soorten merken. Stel, je zit lekker in de zon op het terras.

Het is dorstig weer en je bestelt een cola. Negen van de tien mensen zullen in plaats van cola, een Coca-Cola bestellen. Dit is een typisch voorbeeld van een woordmerk.

Onder het genot van je drankje scroll je op je telefoon door je sociale media. Zo ook langs Twitter. Het kleine vogeltje links bovenin is een goed voorbeeld van een puur beeldmerk zonder tekst.

Als laatste kan je ook een gecombineerd woord-beeldmerk inschrijven. Dit zijn logo’s met woordbestanddelen of bijvoorbeeld een label. IKEA is een mooi voorbeeld van een gecombineerd merk.

Kan ik alles als merk laten registreren?

Nee. Er zijn namelijk een aantal vereisten waaraan jouw merk moet voldoen:

Onderscheidend vermogen

Een merk draagt de identiteit uit van je bedrijf. Een identiteit waarop je verder kunt bouwen. Het is dan ook van groot belang dat het zich onderscheidt van de concurrentie. Het onderscheidend vermogen is het belangrijkste vereiste om je merk te kunnen registreren.

Een kandidaat-merk dat het product zelf of de kwaliteit puur en alleen beschrijft, kan niet worden geregistreerd als merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan APPLE voor een merk appels of SUPER voor een sportwinkel.

Het woord APPLE kan daarentegen wel dienen als merk voor mobiele telefoons en computers.

Grafische registratie

Om jouw merk te kunnen registreren dient het grafisch weergegeven te kunnen worden. Dit betekent dat het op papier gezet dient te worden. Hierbij kan je denken aan een logo, een vorm, klanken door middel van een muziekbalk of zelfs specifieke kleurcombinaties.

Een veelomvattend rijtje dus. Wat hoort er dan niet bij? Geuren, bijvoorbeeld. Die kun je niet grafisch weergeven. Ook mogen vlaggen, wapens of andere officiële emblemen van een staat of internationale organisatie niet als merk ingeschreven worden.

Openbare orde

Let op! Als laatste is het van belang dat jouw merk niet in strijd is met de openbare orde en de goede zeden. Je mag geen scheldwoorden of aanstootgevende merken inschrijven. Ook mag het niet misleidend zijn voor het publiek.

Stel, je hebt een logo ontworpen voor je geitenmelk waarop een koe is afgebeeld. Dit is misleidend voor je klanten, omdat zij zullen denken dat het koeienmelk betreft. Misleidende merken kunnen niet worden ingeschreven.

Voordelen van merkregistratie

Je begrijpt nu of jouw merk in aanmerking komt voor een merkregistratie. Maar wat zijn de voordelen? Waarom dien jij als ondernemer vandaag nog je merk te registreren als je dat nog niet hebt gedaan?

Alleenrecht op gebruik merk

Je hebt veel tijd, geld en niet te vergeten inspanningen gestoken om jouw merk te creëren. Je wil voorkomen dat anderen dit gaan kopiëren. Dit zal leiden tot schade, het mislopen van omzet en afbreuk doen aan je imago. Dit wil je niet! Door je merk te laten registreren krijg je het alleenrecht erop.

Alleen dan kan je stappen ondernemen tegen copycats. Zonder registratie sta je machteloos tegenover concurrenten die met een identiek of soortgelijk merk op de markt komen.

Alles onder één hoede

Met de start van je bedrijf denk je na over je imago. Met een merk creëer je een vaste basis voor je klanten. Wat wil je uitstralen? Hoe wil je jouw doelgroep aanspreken? Zij gaan je bedrijf leren kennen en herkennen door dat flitsende logo’tje of die pakkende zin.

Door het merk te registreren zorg je ervoor dat jij het merk kan blijven gebruiken. Zo kun je te allen tijde je doelgroep aanspreken onder hetzelfde merk. Ook wanneer je nieuwe producten op de markt brengt, zorg je voor herkenning.

Download de gratis Holding gids

Hierin lees je alles wat je moet weten over de persoonlijke holding.

Risico’s van niet registreren

Naast dat er grote voordelen kleven aan merkregistratie, kleven er ook nog nadelen aan wanneer je je merk niet registreert. Wat zijn de risico’s als je het niet doet? Waarom moet je alsnog aan de slag?

Schade

Concurrenten die op de markt komen met bijna hetzelfde merk. Je ergste nachtmerrie als ondernemer. Dit kopieergedrag zal je flinke schade opleveren. Denk bijvoorbeeld aan omzet die je misloopt, doordat de concurrent met jouw klanten er van door gaat.

Daarnaast heb je natuurlijk geen zicht op de kwaliteit bij de concurrent. Je kan niet de kwaliteit waarborgen die jij als ondernemer aan je klanten geeft. Zij gaan jouw merk associëren met andere producten. Dit levert afbreuk aan de waarde van je merk op. Dat wil je voorkomen!

Gedwongen ‘rebranden’

Stel, de zaken gaan fantastisch in de VS en er liggen uitbreidingsmogelijkheden naar heel Europa in het verschiet. Voor elke ondernemer zal dit als muziek in de oren klinken. Totdat je wordt aangesproken door een merkrechthouder in Europa: het merk mag niet gebruikt worden.

Dit overkwam Pinterest in 2013. Er was een keuze voor Pinterest: schikken met de merkhouder of ‘rebranden’. Dit wil je voorkomen. Rebranden betekent namelijk verlies van naamsbekendheid, financiële investeringen en tijd. Ook als jij het merk eerder hebt gebruikt, kun je zonder registratie hier niks tegen ondernemen.

In welke landen ben ik beschermd?

Voordat je je merk gaat registreren, dien je eerst vast te stellen in welke landen je merkbescherming nodig hebt. In welke landen ga je jouw producten en/of diensten aanbieden? Er zijn drie opties waar uit je kan kiezen: Benelux, Europese of internationale bescherming.

Benelux

Als je jouw merk alleen in Nederland wil gaan uitrollen, heeft het merk een registratie in de Benelux nodig. De Benelux-landen zitten namelijk met elkaar onder één merkenverdrag.

Het merk zal worden ingeschreven bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE). Dit merkenbureau houdt toezicht op alle geregistreerde merken uit het merkenregister in de Benelux.

Binnen de EU

Een Europese merkregistratie geeft je merk bescherming in de gehele Europese Unie. Dit betreft alle 28 landen van de EU. Als je een Europese registratie wilt, registreer je je merk bij het Bureau voor Harmonisatie binnen de Interne Markt (OHIM). Bij Ligo helpen we je graag met een Europese dekking.

Wereldwijd

Jij pakt dingen groots aan en zoekt merkbescherming voor een aantal landen binnen of buiten de EU. Dat kan! Een wereldwijde dekking wordt gedaan bij de Wereld Organisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO).

Je inschrijving bij het WIPO verloopt via het BBIE. Wanneer je twijfelt om een wereldwijde dekking te nemen, adviseren we je contact met ons op te nemen.

Hoe kan ik mijn merk laten registreren?

Ben je overtuigd en wil je juridische bescherming voor je merk verkrijgen? Ben je klaar om direct aan de slag te gaan met je merkregistratie? Dat kan! Ligo helpt je bij de gehele procedure merkregistratieprocedure.

Samen met onze merkenrechtspecialisten zorgen we ervoor dat jij de juridische bescherming krijgt die je nodig hebt om je merk te bewaken.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Hoe kan ik merkregistratie regelen?

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd van het belang van merkregistratie? In dat geval heb je als ondernemer twee opties om je merkregistratie te regelen:

  1. Je kan merkregistratie regelen bij een specialistisch kantoor: als je merkregistratie uitbesteedt aan een gespecialiseerd kantoor, ben je verzekerd dat je merk goed geregistreerd wordt en dat er een grondig onderzoek plaatsvindt naar soortgelijke merken (indien gewenst). De kosten van merkregistratie regelen bij een gespecialiseerd kantoor kunnen echter hoog liggen.
  2. Je kan je merk zelf registeren: het voordeel van deze optie is dat je dit geheel zonder advieskosten van specialisten kan doen. Verder hoef je je huis ook niet te verlaten.De nadelen zijn echter dat het vrij moeilijk is om zelf te bepalen voor welke klassen je je merk dient te registreren. Als je kiest voor een algemene klasse bijvoorbeeld kan dit in sommige gevallen zelfs betekenen dat je in de praktijk helemaal geen bescherming aan je merkregistratie kunt ontlenen. Ook is er dan geen merkonderzoek gedaan en kan het zo maar zijn dat je een merk probeert te registreren dat al bestaat.
  3. Je kan je merk voordelig en eenvoudig laten registeren via Ligo: als je je merkregistratie bij Ligo regelt geniet je verschillende voordelen. Ligo is niet alleen een voordelige keuze, maar de online procedure is ook nog eens eenvoudig te doorlopen en je ontvangt bovendien specialistisch advies van een merkenrechtspecialist. Hier zit een onderzoek bij inbegrepen. Mocht je een uitgebreider onderzoek wensen, is dat geen probleem. Die keuze bieden wij ook.

Happy entrepeneuring!

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)