Laatst geüpdatet op november 23, 2023

Een RSIN nummer is een uniek nummer dat gebruikt wordt door (overheids)organisaties om informatie met elkaar uit te wisselen. Hierdoor hoeft een onderneming niet elke keer gegevens te verstrekken.

Wat is een RSIN nummer?

RSIN staat voor ‘Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Identificatienummer’. Elke rechtspersoon of onderneming in samenwerkingsverband heeft een RSIN nummer. Alleen eenmanszaken hebben geen RSIN nummer.

Hoe krijg ik een RSIN nummer?

Rechtspersonen en ondernemingen in samenwerkingsverband krijgen na de inschrijving in het Handelsregister automatisch een RSIN nummer. Een RSIN nummer hoef je dus niet apart aan te vragen.

Wie krijgen er een RSIN nummer?

Er zijn 2 groepen ondernemers die een RSIN nummer krijgen, namelijk:

Eenmanszaken behoren niet tot een van de twee groepen ondernemers en krijgen daarom ook geen RSIN nummer.

Waar kan ik mijn RSIN nummer vinden?

Jouw RSIN nummer kun je vinden op het uittreksel van de KVK. Deze ontvang je na de inschrijving in het Handelsregister en dien je goed te bewaren. Mocht je het uittreksel van de KVK kwijt zijn, dan zijn er twee manieren om jouw RSIN nummer op te zoeken:

  • Online een nieuw uittreksel bestellen bij de KVK.
  • Het uittreksel telefonisch voor laten lezen door te bellen naar 0900 – 123 45 67.

Let op: het RSIN nummer is uitsluitend te vinden op het uittreksel van de KVK, ook wel uittreksel Handelsregister genoemd.

RSIN nummer achterhalen van een andere organisatie

Het kan zijn dat je voor een belastingaangifte het RSIN nummer nodig hebt van een andere organisatie. Bijvoorbeeld wanneer je een zakelijk gift hebt geschonken aan een goed doel en deze wilt aftrekken van jouw belastingen.

In dat geval kun je in het Handelsregister het RSIN nummer van een organisatie of goed doel opvragen. Houd er wel rekening mee dat het opvragen van bedrijfsgegevens geld kost.

RSIN nummer en de Belastingdienst

Nadat je jouw rechtspersoon of samenwerkingsverband hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK), wordt de inschrijving, inclusief RSIN nummer, doorgegeven aan de Belastingdienst.

Vervolgens dient de Belastingdienst ook nog andere nummers te bepalen, zoals het btw-identificatienummer, omzetbelastingnummer en loonheffingennummer. Deze ontvang je binnen korte tijd na inschrijving in het Handelsregister.

Wat kan Ligo voor jou betekenen?

Aangezien het RSIN nummer automatisch wordt gegenereerd na de inschrijving bij de KVK, kunnen we hierin geen ondersteuning bieden. Echter zijn er wel veel zaken waar we jou als ondernemer bij kunnen helpen.

Denk bijvoorbeeld aan het oprichten van een BV. Bij Ligo kan dat volledig online in een aantal simpele stappen. Vul de vragenlijst in, upload de nodige documenten, identificeer jezelf en geef toestemming. Binnen 5 werkdagen ben jij de eigenaar van een nieuwe BV.

Daarnaast bieden wij een digitale omgeving waarin je juridische documenten, zoals overeenkomsten en contracten op maat kunt laten opstellen en ondertekenen. Hierdoor hoef je geen fysieke kopieën bij te houden van belangrijke documenten, maar zijn ze altijd opgeslagen in de cloud.

Ontdek direct hoe Ligo jou kan ondersteunen met zakelijke, juridische kwesties. Met onze Ligo juristen en notarissen ben je verzekerd van de beste ondersteuning in welke situatie dan ook. Bovendien zijn we 7 dagen per week bereikbaar via onze live chat.

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)