Laatst geüpdatet op november 25, 2024

Werk jij hard aan de reputatie van jouw bedrijf? Goed bezig! Een goede reputatie kan tegenwoordig veel waard zijn. Zeker als het gekoppeld is aan een sterk merk. Als jij er namelijk ooit voor kiest om je bedrijf te verkopen, kan deze combinatie je goud geld opleveren.

Maar hoe zorg jij ervoor dat je merk veilig is? Juist, door je merk te beschermen. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over het belang van merken en merkbescherming.

Zo hoef jij je geen zorgen te maken en kan jij je volledig richten op het belangrijkste: ondernemen!

Ook interessant:

  1. Wat is een activa passiva transactie?
  2. Wat is een drag along en tag along regeling?
  3. Wat is een merkregistratie?

Wat is een merk?

Een merk is een bepaald teken waaraan de klant je bedrijf, product of dienst herkent. Dit kan een naam, tekst of logo zijn. Wanneer klanten dit teken zien, weten ze dat het product van jouw bedrijf afkomstig is.

Neem nou bijvoorbeeld McDonalds: iedereen herkent de wereldberoemde fastfoodketen aan de twee gouden bogen.

Als ondernemer bouw je voortdurend aan de reputatie van je bedrijf. Dat ene logo, je naam of dat kenmerkende design verbindt jouw reputatie aan je producten of diensten. Het is daarom verstandig jouw merk in te schrijven én te beschermen.

Wat houdt merkbescherming in?

Merkbescherming is het beschermen van je merk door merkregistratie en merkbewaking. Op deze manier bescherm jij je merk tegen inbreuk door anderen, denk bijvoorbeeld aan copycats.

wat is merkbescherming

Wat is merkregistratie?

Merkregistratie is het vastleggen van je merk. Je kan ervoor kiezen om je naam te registreren, maar ook een afbeelding (beeldmerk) of design (vormmerk) kan worden ingeschreven. Afhankelijk van waar je allemaal zaken doet, wordt jouw merk voor één of meerdere landen ingeschreven.

Je registreert je merk in het land of de regio die voor jou relevant is, zoals de Benelux, de Europese Unie of wereldwijd. Het is belangrijk om te vermelden dat de dekking vaak minder uitgebreid is dan dat je in eerste instantie denkt. Een merkregistratie in de Europese Unie biedt bijvoorbeeld alleen bescherming in de officiële EU-landen. Landen zoals Noorwegen, Zwitserland en IJsland vallen buiten de EU en zijn dus niet inbegrepen. Dit is iets waar ondernemers vaak geen weet van hebben. Om in deze landen bescherming te verkrijgen, moet je een aparte, nationale merkaanvraag indienen.

Wil je meer weten over merkregistratie en hoe jij je merk kan laten inschrijven? Neem contact op met Ligo en wij verbinden je aan onze specialistische partner op dit gebied. 

Wat is merkbewaking?

Merkbewaking is het laten bewaken van je merk zodat er geen inbreuk op wordt gemaakt door anderen. Je kan hierbij denken aan professionals die de markt waarin je actief bent in de gaten houden. Als er nieuwe spelers toetreden op de markt met een sterk gelijkende naam of product, krijg jij hier meteen melding van en kan er actie worden ondernomen.

Heb jij je merk al geregistreerd en wil jij ervoor zorgen dat je het alleenrecht op je merk behoudt? Dan is merkbewaking van essentieel belang. Merkbewaking stelt je in staat om verwarrende merkaanvragen op tijd te signaleren én daar ook iets tegen te doen. Laat je merk bewaken door onze specialistische partner.  

Waarom heb ik merkbescherming nodig?

Groot of klein, elke ondernemer kan behoefte hebben aan merkbescherming. Je hoeft dus geen Starbucks of Nike te zijn om baat te hebben bij het inschrijven van je merk. Hoe dat zit? Als jij een bepaalde reputatie hebt opgebouwd, kan je deze beschermen door je merk te laten registreren. Zonder registratie sta je namelijk machteloos als iemand inbreuk maakt op je merk.

Een geregistreerd merk vertegenwoordigt niet alleen emotionele waarde, maar ook financiële waarde. Deze waarde kun je opnemen als ‘immateriële vaste activa’ of bezit op jouw balans. Wanneer investeerders interesse tonen of je overweegt jouw merk in de toekomst te verkopen, is het waardevol om die merkwaarde op deze manier zichtbaar te maken. Vooral wanneer je er jarenlang succesvol in hebt geïnvesteerd, kan dit bedrag aanzienlijk toenemen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Stel dat je bedrijf een bepaald product aanbiedt onder een bepaald merk. Jouw klanten zien dat merk en herkennen daardoor jouw kwalitatieve product. Een nieuwe speler op de markt ziet dat en wil daar een graantje van meepikken.

De nieuwe speler brengt hetzelfde product op de markt en zorgt ervoor dat zijn naam sterk op die van jou lijkt. Het enige verschil? Zijn product is van veel slechtere kwaliteit dan die van jou.

Je raadt het al. Je klanten staan in de winkel en zien twee gelijkende producten naast elkaar. Zij verwarren het product van de nieuwe speler met dat van jou en kopen het. Ze merken dat het product niet is wat ze ervan verwacht hadden en hun vertrouwen in jou daalt.

Jij raakt als gevolg hiervan klanten kwijt. Zonde! Want een goeie merkbescherming kan juist dit soort situaties in de praktijk voorkomen.

merk beschermen

Wat zijn de voordelen van merkbescherming?

Hierboven gaven we al een voorbeeld van een situatie waarin merkbescherming uitkomst had kunnen bieden. Maar wat zijn nou precies de voordelen van het beschermen van je merk? Wij zetten ze allemaal voor je op een rijtje.

Voordeel 1: op tijd actie in actie kunnen komen

Als jij je merk hebt laten registreren via Ligo word je maandelijks op de hoogte gebracht van conflicterende merken. Op het moment dat er een merk ingeschreven wordt dat mogelijk zou kunnen strijden met dat van jou, krijg jij bericht.

Zo ben je al vroeg op de hoogte van mogelijke inbreuken op je merk en kan je direct actie ondernemen.

Wat houdt actie ondernemen in? Jij kan dan in bezwaar gaan (oppositie indienen) tegen de registratie van het nieuwe merk. Als merkhouder heb jij na indiening door een nieuwe speler maar 2 tot 3 maanden de tijd om in bezwaar te gaan, daarna is je kans verkeken. Goed om hier dus tijdig bij te zijn.

Voordeel 2: voorkom conflicten met andere merkhouders

Je merk inschrijven onder begeleiding van professionals zorgt ervoor dat er van te voren onderzoek is gedaan naar je kans van slagen. Dit is erg belangrijk, want zo voorkom je onnodige kosten voor een loze aanvraag én conflicten met andere merkhouders.

Dit geeft jou de kans om ervoor te zorgen dat je merk daadwerkelijk uniek is en je niet in lange bezwaarprocedures verzeild raakt met al bestaande merkhouders.

Voordeel 3: verspil geen tijd en vermijd onnodige kosten

Heb jij je merk al ingeschreven? En heb je geen merkbewaking? Dan moet je eigenlijk zelf regelmatig controleren welke nieuwe spelers potentieel gevaar voor je kunnen vormen.

Een taak waar jij veel tijd aan kwijt bent en waarschijnlijk geeneens zin hebt om te doen. Geen wonder, want jij steekt je waardevolle uren liever in je onderneming.

Maar wat als je een controle mist of gewoonweg niet controleert? Dan loop je het risico dat je een gevaarlijke speler pas te laat ziet. Op dat moment kan jij geen bezwaar meer indienen. En als het gelijkende merk van de gevaarlijke speler eenmaal is ingeschreven? Dan kan je alleen nog maar naar de rechter stappen.

De kosten van een rechtszaak lopen doorgaans vaak erg hoog op. Zonde als jij hier kosten voor moet maken.

Hoe regel ik de bescherming van mijn merk?

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd van het belang van merkbescherming? In dat geval heb je als ondernemer drie opties om je merkbewaking te regelen:

Optie 1: je kan je merkbescherming eenvoudig via Ligo regelen

Bij Ligo begrijpen we dat jij als ondernemer zelf geen tijd of zin hebt om je merk- inschrijving en bewaking in de gaten te houden. Wij nemen deze zorg dan ook graag samen met onze gespecialiseerde partners voor je uit handen. Na succesvolle inschrijving van je merk zorgen wij ervoor dat je maandelijks een rapport ontvangt in je Ligo dashboard. Zo kan je in één oogopslag zien of jij actie moet ondernemen of niet.

Optie 2: Je kan je merkbescherming uitbesteden aan een gespecialiseerd extern kantoor

Je kan er ook voor kiezen om je merkbescherming aan een externe partij uit te besteden. In dat geval ben je zelf ook geen kostbare tijd kwijt aan de inschrijving en maandelijkse controle. Het nadeel hiervan? De kosten voor merkinschrijving alleen al kunnen bij gespecialiseerde partijen al snel tegen de duizend euro aanlopen. Hou er dus rekening mee dat dit veel duurder kan uitvallen.

Optie 3: Je kan zelf je merkbescherming regelen

Je kan er ook voor kiezen om je merk zelf in te schrijven en zelf te bewaken. Het voordeel? Je bent minder kwijt. Het nadeel? Grote kans dat je onnodige kosten maakt omdat er iets mis gaat en je veel tijd kwijt bent aan het in de gaten houden van nieuwkomers op de markt.

Merkbewaking

Wat zijn de kosten van merkbescherming?

Bij Ligo zijn we van mening dat merkbescherming helemaal niet duur hoeft te zijn. Onze ervaren partners bij Speyer verzorgen je merkregistratie in de EU of Benelux al vanaf €  549,-. Je merk daarnaast ook laten bewaken? Ook dat kan! Merkbewaking is bij Ligo al mogelijk vanaf slechts € 90,- per jaar.

Je ontvangt dan elke maand een helder overzicht van alle nieuwe mogelijk conflicterende merken. Wees dus slim en voeg waarde toe aan je onderneming door je merk te registreren en het alleenrecht stevig in eigen handen te houden!

Nog vragen over merkbescherming?

Heb je nog vragen over merkregistratie of merkbewaking? Stel ze gerust aan ons ervaren team! Je kunt ons op werkdagen tussen 9:00 en 18:00 telefonisch bereiken via 020-3031043 om je bedrijf en behoeftes te doorspreken.

Daarnaast zijn we elke werkdag van 9:00 tot 22:00 bereikbaar via onze online chat. Ook in het weekend kun je tussen 10:00 en 18:00 via de online chat contact met ons opnemen!

Julia Schefman
Laatste berichten van Julia Schefman (alles zien)