Laatst geüpdatet op mei 6, 2024
Heb jij zojuist je bedrijf opgericht? Grote kans dat na oprichting een BTW nummer krijgt toegewezen. Dit gebeurt automatisch. Je hoeft je BV dus niet zelf aan te melden bij de Belastingdienst.
In dit artikel lees je alles over het BTW nummer, wanneer je het krijgt toegewezen en waar je het nummer kan vinden.
Ook interessant:
Wat is het BTW nummer?
Als jij een bedrijf start en de Belastingdienst je ziet als een ondernemer voor de BTW krijg je twee nummers toegewezen: het BTW-identificatienummer (BTW id nummer) en het omzetbelastingnummer.
Het omzetbelastingnummer is het oude BTW nummer. Voor 1 januari 2020 heette het ‘omzetbelastingnummer’ namelijk nog het BTW nummer.
Het BTW nummer gebruik je in je communicatie met de Belastingdienst.
Bijvoorbeeld voor je BTW aangifte en aangifte inkomstenbelasting. Het omzetbelastingnummer, of BTW nummer, bestaat uit:
- 9 cijfers (dit is bij eenmanszaken het burgerservicenummer (BSN));
- de letter ‘B’;
- en 2 cijfers.
Wat is dan het BTW id nummer?
Het BTW id nummer ontvang je alleen van de Belastingdienst als zij je als ‘ondernemer voor de BTW’ zien. Dit is vaak het geval bij eenmanszaken en ZZP-ers.
Dit nummer moet je vermelden op je website en facturen. De datum op de factuur bepaalt namelijk de datum waarop je aangifte moet doen. Stel dat jij je factuur verzendt op 8 juni. Dan moet je de BTW van deze factuur meenemen in je aangifte van het tweede kwartaal.
Let op: dit moet ook op het moment dat de factuur nog niet betaald is. Het BTW id nummer bestaat uit:
- de NL van Nederland;
- 9 cijfers;
- de letter ‘B’;
- en een sub-nummer van 2 cijfers.
Waarom bestaan er twee verschillende BTW nummers?
Voor 2020 kregen ondernemingen alleen een omzetbelastingnummer. Dit was het BTW nummer. Dit oude BTW nummer bestond bij eenmanszaken uit het burgerservicenummer (BSN) van de persoon achter de eenmanszaak. Dat was te privacygevoelig, omdat dit nummer ook op facturen en correspondentie met bijvoorbeeld klanten kwam te staan.
Daarom is er een nieuw BTW nummer, het BTW-identificatienummer, in het leven geroepen. Dit nummer staat los van het burgerservicenummer (BSN), waardoor het makkelijk met derden kan worden gedeeld.
Wanneer krijg ik een BTW nummer?
Niet elk bedrijf krijgt een BTW nummer van de Belastingdienst. Je onderneming kan namelijk vrijgesteld zijn van BTW. In dat geval krijg jij geen BTW nummer en mag je geen BTW rekenen op je facturen. Benieuwd of je vrijgesteld bent? Controleer het snel en eenvoudig op de website van de Belastingdienst.
Ben je niet actief in een branche die is vrijgesteld van BTW? Dan ontvang jij binnen twee weken na registratie je BTW identificatienummer en BTW nummer op de mat.
Waar vind ik mijn BTW nummer?
Wil jij jouw BTW nummer opzoeken? Dit nummer en het BTW identificatienummer kan je altijd terugvinden in de twee brieven die je na registratie van je bedrijf bij de KvK ontvangt. De Belastingdienst stuurt deze per post naar je op.
Daarnaast kan jij beide nummers ook vinden als je inlogt in je eigen besloten omgeving op de website van de Belastingdienst. Ook staat het BTW nummer altijd vermeld op alle brieven die je van de Belastingdienst ontvangt.
Download de gratis Rechtsvorm Gids
Hierin lees je alles wat je moet weten over het kiezen van de juiste rechtsvorm.
Hoe vraag ik mijn BTW nummer op?
Je BTW identificatienummer of BTW nummer kwijt? Je kan eenvoudig een kopie van de originele brieven opvragen. Dit kun je doen door gratis te bellen naar de BelastingTelefoon via 0800 – 0543.
Hoe controleer ik het BTW nummer?
Als leverancier of klant kan je het BTW nummer van een bedrijf makkelijk controleren. Dit staat vaak vermeld op de website van het bedrijf. Zo kan je controleren of het bedrijf waarmee je zaken gaat doen of afspraken hebt gemaakt ook daadwerkelijk BTW moet betalen. Door dit te doen, voorkom je dat je later alsnog belasting moet betalen.
Ook kan je zo controleren of de gegevens in het register overeenkomen met de gegevens op de factuur. Naast de website van het bedrijf zelf kan je het BTW nummer ook eenvoudig controleren via de website van de Europese Commissie. Bij deze optie is het mogelijk om je uitdraai op te slaan of af te drukken zodat je hier een bevestiging van hebt.
Wat is het verschil tussen een BTW nummer en KvK nummer?
Een KvK nummer krijg je als ondernemer als je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je kan je bij de Kamer van Koophandel inschrijven als je een onderneming hebt. Dit nummer gebruik je niet voor de communicatie met de Belastingdienst, daarvoor gebruik je het BTW nummer.
Het nummer van de KvK dien je verplicht op te nemen in onder meer facturen voor klanten, orders, offertes, en zakelijke email-berichten en op je website. Vaak staat het KvK nummer ook op de website van het bedrijf, maar verplicht is het niet. Dit inschrijfnummer heb je daarnaast ook nodig voor zakelijke inkopen, verzekeringen en abonnementen.
Vragen over het BTW nummer of BTW id nummer?
Heb je vragen over het BTW nummer of het oprichten van een BV? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn zeven dagen per week bereikbaar. Je kunt ons op werkdagen tussen 9:00 en 18:00 uur telefonisch bereiken op 020-3031043 voor gratis advies.
Daarnaast zijn wij elke werkdag bereikbaar van 9:00 tot 22:00 via onze online chat. Ook in het weekend kun je ons via de online chat van 10:00 tot 18:00 bereiken!
- Wat is een BV? - januari 17, 2024
- Waar vind ik mijn BTW nummer? - januari 11, 2024
- Merkbescherming - maart 6, 2023