Laatst geüpdatet op november 2, 2023

Het is heel erg voor de hand liggend om je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken of erin te verwerken. Tijdens het oprichten van jouw onderneming ben je met allerlei zaken bezig. Een bedrijfsnaam verzinnen heeft dan meestal niet de grootste prioriteit.

Zo ben je bezig met verzekerings- en belastingzaken, of zelfs het vinden van een kantoorpand. Dergelijke zaken zijn nu eenmaal belangrijker dan jouw handelsnaam, of niet? We zullen eens dieper gaan duiken in de materie van het gebruiken van je eigen naam als handelsnaam.

Ook interessant:

Waarom kiezen ondernemers ervoor om hun eigen naam als handelsnaam te gebruiken?

De voornaamste reden waarom ondernemers ervoor kiezen om hun eigen naam als handelsnaam te gebruiken is omdat hier vaak niet de hoogste prioriteit ligt.

Daarnaast kan het zo zijn dat je klaar bent om jouw bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), maar eigenlijk nog niet hebt nagedacht over de bedrijfsnaam. De oplossing; snel even inschrijven onder je eigen naam.

Een andere reden om je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken kan zijn omdat je zzp’er bent. Veel zzp’ers kiezen ervoor om hun eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken wanneer ze een dienst leveren.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Voordelen van het gebruik van je eigen naam voor jouw onderneming

Het gebruik van je eigen naam als handelsnaam biedt wel degelijk voordelen. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het gebruik van je eigen naam als bedrijfsnaam goed werkt met betrekking tot vertrouwen van klanten. Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Verhoogt persoonlijke reputatie: door je eigen naam te gebruiken in je bedrijfsnaam laat je zien dat je niet bang bent om jezelf kenbaar te maken, waardoor je eigen geloofwaardigheid aanzienlijk wordt verhoogd.
  • Vergroot vertrouwen: klanten zullen je eerder vertrouwen omdat ze het idee hebben je beter te kennen dan andere bedrijven. Ze vinden het prettig om te weten dat er “echte” mensen in het bedrijf zitten die rechtstreeks bij de voornaam aangesproken kunnen worden.
  • Versterkt klantrelaties: als klanten je persoonlijk kennen, zal dit effect zichzelf alleen maar versterken. Ze zullen je bedrijfsnaam gemakkelijker onthouden en sneller positief over je praten, waardoor je je gemakkelijk kunt onderscheiden van je concurrenten.
  • Toont betrokkenheid: het gebruik van je eigen naam in je handelsnaam laat zien dat je als ondernemer veel van jezelf in het bedrijf legt. Dit toont aan dat je veel houdt van wat je doet, wat zich vertaalt in een positieve houding van je personeel ten opzichte van je klanten.
  • Bouwt aan een sterker merk: het gebruik van je eigen naam als bedrijfsnaam helpt bij het opbouwen van een sterker eigen merk. Het laat zien dat je als ondernemer gepassioneerd bent en geeft je bedrijf een unieke identiteit.

Nadelen van het gebruik van je eigen naam voor jouw onderneming

Elk voordeel heeft zijn nadeel en dat is ook het geval bij het gebruik van je eigen naam als bedrijfsnaam. Hieronder hebben we een aantal nadelen van het gebruik van je eigen naam als handelsnaam onder elkaar gezet:

  • Gebrek aan duidelijkheid: het gebruik van je eigen naam als bedrijfsnaam kan ervoor zorgen dat de markt geen idee heeft wat je bedrijf precies doet, vooral als je naam geen indicatie geeft van de aard van je werkzaamheden.
  • Uitspraak en herkenning: sommige namen kunnen lastig uit te spreken zijn, wat voor potentiële klanten problemen kan opleveren bij het onthouden en communiceren van je bedrijfsnaam. Dit kan een belemmering vormen voor de mond-tot-mondreclame en de algemene bekendheid van je merk.
  • Afhankelijkheid van de naamgever: als de persoon naar wie het bedrijf vernoemd is, besluit om te stoppen met de werkzaamheden binnen het bedrijf, kan dit problemen opleveren. Het bedrijf is volledig afhankelijk van de identiteit die aan de naamgever is gekoppeld. Bij vertrek van de naamgever/oprichter kan het nodig zijn om een nieuwe naam voor het bedrijf te bedenken.

Zijn er mogelijke risico’s?

Het gebruik of verwerken van je eigen naam of familienaam voor een bedrijf kan wel degelijk risico’s met zich meebrengen. Het doel van een handelsnaam is namelijk om ervoor te zorgen dat de klant weet met wie die handelt.

Daarbij mag je niet handelen onder dezelfde naam als een andere onderneming, aangezien je hiermee verwarring zaait bij de consument of opdrachtgever. Dit is voornamelijk het geval wanneer twee bedrijven in dezelfde sector actief zijn.

Voorbeeld

Jansen Tuinmeubelen BV is al jaren actief in de tuinmeubel sector en heeft al enige reputatie opgebouwd bij de consument. Nu is er een concurrent die kort geleden onder de naam Janssen Tuinmeubelen BV (met dubbel ‘s’) is gestart.

De oprichter van Janssen Tuinmeubelen BV gaat ervan uit dat het gebruik van de eigen familienaam geen inbreuk is op de handelsnaam van Jansen Tuinmeubelen BV (met één ‘s’). Het is immers zijn eigen familienaam en niet exact hetzelfde als de concurrent.

In dergelijke gevallen kan Jansen Tuinmeubelen BV ervoor kiezen om naar de rechter te stappen en afdwingen dat Janssen Tuinmeubelen BV zijn handelsnaam wijzigt. Ondanks dat het niet exact dezelfde bedrijfsnaam is, kan het wel voor verwarring zorgen bij de consument.

Mocht Janssen (met dubbel ‘s’) een bedrijf zijn gestart in de kledingsector onder de naam Janssen Mode BV, dan was er waarschijnlijk geen sprake geweest van inbreuk op de handelsnaam.

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Wel of niet je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken?

Lang verhaal kort, het gebruiken van je eigen naam als bedrijfsnaam is mogelijk, maar let hierbij goed op dat er geen andere bedrijven zijn met dezelfde naam.

Ook voor het verwerken van je voor- of achternaam in de handelsnaam is het belangrijk om altijd goed te kijken naar de concurrentie binnen dezelfde sector. Er kan namelijk al snel verwarring ontstaan voor klanten.

In de meeste gevallen is het beter om te kiezen voor een unieke bedrijfsnaam waarmee kenbaar wordt gemaakt wat de aard van de werkzaamheden van de onderneming zijn. Zo laat je direct een goede eerste indruk achter bij klanten.

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)