Laatst geüpdated op april 12, 2023 door Wendy Bogers

Dit handboek gaat jouw leven als werkgever makkelijker maken. In dit document neem je alle collectieve afspraken voor je personeel op. Maar wat houdt het precies in? Wat zijn de voordelen? Welke problemen worden voorkomen door een personeelshandboek? In dit blogartikel lees je er alles over!

Ook interessant:

  1. https://blog.ligo.nl/hoe-ga-jij-een-arbeidsvoorwaardengesprek-in-als-werkgever
  2. https://blog.ligo.nl/wat-kan-jij-als-werkgever-doen-tegen-ziekteverzuim

Wat is een personeelshandboek?

Een personeelshandboek is een document waarin de gang van zaken in de onderneming toegelicht wordt en afspraken met je werknemers vastgelegd worden. Het document wordt gebruikt als een toevoeging op de arbeidsovereenkomst (als er een cao is, dan de cao).

Het gaat bij een personeelshandboek zowel om specifieke bedrijfsregels als om algemene afspraken met je personeel. Het kan hierbij om een zeer breed scala aan afspraken gaan.

Denk onder andere aan afspraken omtrent wat te doen bij ziekte, hoe om te gaan met verlof, hoe om te gaan met werktijden, met je collega’s en kledingvoorschriften. Wanneer er geen cao is, wordt een personeelshandboek gebruikt om arbeidsvoorwaarden en overige bedrijfsregels vast te leggen.

Voordelen van een personeelshandboek

Een personeelshandboek voorkomt geschillen en kosten

Een personeelshandboek voor jouw onderneming biedt vele voordelen. Ten eerste zorgt het ervoor dat alle werknemers hierdoor op de hoogte zijn van de gemaakte afspraken. Het personeelshandboek maakt immers deel uit van de door hen ondertekende arbeidsovereenkomst. Het creëert duidelijkheid voor al je personeel. Zij weten precies waar ze aan toe zijn.

Dit heeft als resultaat dat je discussies voorkomt die zouden kunnen leiden tot een juridisch geschil. Met een personeelshandboek bescherm je jouw onderneming tegen mogelijke juridische processen. Het komt niet zelden voor dat er juridische geschillen ontstaan tussen een werkgever en werknemer.

De kosten hiervan kunnen al snel hoog oplopen. Een personeelshandboek kan je dan ook duizenden euro’s aan juridische (proces)kosten besparen en heel veel gedoe.

Bespaart jou als werkgever veel tijd

Door het voorkomen van onduidelijkheden met een personeelshandboek, weet jouw personeel precies waar ze aan toe zijn bij het lezen van dit document. Is het voor jou herkenbaar dat je gedurende de week veel vragen van je personeel krijgt over vakantie, ziekte, overuren, pauzes, verlof, toeslagen, verzekeringen etc.?

Jij als werkgever kan je personeel vanaf nu met je personeelshandboek verwijzen naar dit document! Bij vragen en onduidelijkheden kun je dus altijd terugvallen op het personeelshandboek.

Optreden tegen slecht personeel

Een derde voordeel van een personeelshandboek is dat je eenvoudiger een sanctie kan opleggen aan je personeel als zij zich niet aan de regels houden. Als werkgever heb je altijd wel eens met een rotte appel te maken. Ook deze rotte appel wordt geacht bekend te zijn met de bedrijfsregels en zich hier aan te houden.

Wanneer hij/zij deze overtreedt, heb je als werkgever een juridisch sterke positie om hier wat aan te doen.

Wanneer heb je een personeelshandboek nodig?

Om discussies met werknemers te voorkomen en om jou veel tijd te besparen als werkgever raden we je aan om zo snel mogelijk met een personeelshandboek te gaan werken. Zodra je meer dan 1 werknemer hebt, is het al tijd voor een personeelshandboek.

Zowel de werknemers als de werkgever zijn gebaat bij duidelijkheid omtrent de gang van zaken op en buiten de werkvloer; dit voorkomt later veel gedoe en hoge kosten bij escalatie.

Download de gratis DGA gids

Hierin lees je alles wat je moet weten als ondernemer.

Kun je het personeelshandboek wijzigen?

Als werkgever kun je het personeelshandboek in beginsel wijzigen. Je hebt hier echter wel goedkeuring van je werknemers voor nodig. Het is mogelijk dat het personeelshandboek afspraken kent, die je niet zomaar mag wijzigen.

We raden te allen tijde aan om in het personeelshandboek wel expliciet op te nemen dat jij als werkgever bevoegd bent om de afspraken in het personeelshandboek te wijzigen.

Raadpleeg echter altijd even een arbeidsrecht advocaat die je hier goed in kan adviseren. Via Ligo is dit voor members gratis! Is je onderneming inmiddels gegroeid tot meer dan 50 werknemers?

Dan ben je wettelijk verplicht om een ondernemingsraad te hebben. Volgens de wet moet je bij het wijzigen van het personeelsreglement altijd eerst advies inwinnen bij de ondernemingsraad.

Hoe kom ik aan een personeelshandboek?

Binnenkort kan je bij Ligo eenvoudig een personeelshandboek op maat downloaden met onze slimme software. Ligo members kunnen dit geheel gratis doen. Houd onze social media kanalen in de gaten, want binnenkort zal dit document beschikbaar zijn en zullen we dit aankondigen.

Gratis advies over personeelshandboek

Werk jij nog niet met een personeelshandboek? Of heb je al een personeelshandboek, maar wil je weten of deze voldoende dekkend is voor jouw onderneming? Onze ervaren juristen staan voor je klaar om je door de juridische wirwar te begeleiden. Hierdoor kun jij je concentreren op het belangrijkste: je onderneming! Onze arbeidsrecht advocaten staan altijd voor onze Ligo members klaar voor onbeperkt gratis telefonisch advies.

Zo weet jij zeker dat je alles goed geregeld hebt. Wil je even sparren met de Ligo juristen over een personeelshandboek of over de mogelijkheden bij Ligo?

Je kan met ons in contact komen door met ons te bellen op 020-3031043. We zijn ook alle dagen van de week – en dus ook in het weekend – bereikbaar over de chat van 09:00 tot 23:00. Bovendien reageren we altijd binnen 1 minuut als jij met ons gaat chatten!

Happy entrepreneuring!

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)