Laatst geüpdatet op mei 6, 2024
Lever jij met jouw bedrijf producten of diensten? Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat computers aan klanten levert of zorg verleend. Dan moet je daarbij gebruik maken van leveringsvoorwaarden.
Met leveringsvoorwaarden dek je bijvoorbeeld schadeclaims af. Maar dat is niet alles. Het gebruik van leveringsvoorwaarden heeft nog meer voordelen voor jouw bedrijf.
Benieuwd? Lees dan snel verder. In dit blog artikel vertellen wij jou alles wat je moet weten over de leveringsvoorwaarden en waarom je ze moet gebruiken.
Wat zijn leveringsvoorwaarden?
Leveringsvoorwaarden zijn de juridische basis van jouw bedrijf. Er staat in welke regels en voorwaarden gelden wanneer jij een product of dienst gaat leveren.
Zo is het duidelijk wat de klant van jou mag verwachten en wat jij van de klant verwacht.
In de leveringsvoorwaarden kan je bijvoorbeeld opschrijven dat de klant alle transportkosten voor de levering van jouw product moet betalen. Let op: het opstellen van de leveringsvoorwaarden is niet voldoende om ze te laten gelden voor jouw klant.
Wanneer zijn leveringsvoorwaarden van toepassing?
Leveringsvoorwaarden zijn van toepassing als de klant de leveringsvoorwaarden heeft kunnen lezen. Er zijn verschillende manieren waarop je de klant deze mogelijkheid kan geven. Zo kan je de voorwaarden op papier aan de klant geven of in de PDF bestand bij het contract of de offerte toevoegen.
Tegenwoordig worden de meeste producten en diensten online verkocht. In de praktijk zetten daarom de meeste bedrijven hun leveringsvoorwaarden als PDF op hun website of sturen ze de klant e-mail met een hyperlink naar de voorwaarden.
Lever jij producten? Houdt er dan rekening mee dat je de leveringsvoorwaarden alleen elektronisch aan de klant geven wanneer de overeenkomst ook volledig online wordt gesloten of wanneer je hiervoor toestemming hebt van de klant.
Daarnaast moet het voor jouw klant ook mogelijk zijn om de leveringsvoorwaarden op te slaan om ze later weer te kunnen bekijken.
Verschil tussen leveringsvoorwaarden en algemene voorwaarden
Leveringsvoorwaarden zijn een onderdeel van de algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden staan de welbekende ‘kleine lettertjes’. Deze kunnen bijvoorbeeld gaan over de betaling en garantie, maar ook de levering.
De leveringsvoorwaarden zijn dus de onderdelen van de algemene voorwaarden die specifiek gaan over de levering van goederen of diensten.
Waarom moet ik leveringsvoorwaarden gebruiken?
Leveringsvoorwaarden kunnen veel voordelen hebben voor jouw bedrijf. Dit zijn de verschillende redenen waarom jij leveringsvoorwaarden moet gebruiken:
Verklein kans op schadeclaims
Door leveringsvoorwaarden te gebruiken, kan je de kans dat je voor schade wordt aangesproken verkleinen. Dit doe je door bijvoorbeeld op te schrijven dat jij als leverancier niet kan worden aangesproken voor schade die ontstaat tijdens het transport van de producten.
Voorbeeld: Stel, je hebt 50 computers verkocht aan Tech BV. Wanneer de computers in de vrachtwagen worden geladen, vallen ze kapot. Eigenlijk zou jij als leverancier aansprakelijk zijn voor deze schade. De leveringsvoorwaarden bepalen alleen dat jij niet aansprakelijk bent voor schade die ontstaat tijdens het transport van de producten. Dit betekent dus dat jij de schade aan de computers niet hoeft te betalen.
Voorkom onnodige discussies en conflicten
Leveringsvoorwaarden zorgen voor duidelijkheid tussen jou en jouw klant. Hiermee kan je discussies met klanten voorkomen.
Komen de geleverde producten te laat aan bij jouw klant? Dan weet een klant dat het waarschijnlijk in de leveringsvoorwaarden staat of hij of zij hiervoor een vergoeding krijgt.
Download de gratis Rechtsvorm Gids & lees alles over het kiezen van de juiste rechtsvorm
Houd zelf de controle
Jij bent degene die bepaalt onder welke voorwaarden jij jou producten of diensten levert. Wil jij dat jouw klanten van tevoren betalen voor de dienst die ze bij jou afnemen? Dan zet je dit in de leveringsvoorwaarden.
Ook kan je in de leveringsvoorwaarden opnemen dat jij jouw producten levert onder een zogenaamd ‘eigendomsvoorbehoud’. Hiermee blijven de producten die je levert van jou, tot dat de klant deze heeft betaald. Betaalt de klant niet? Dan kan je de producten weer terug eisen.
Tip: leg in de leveringsvoorwaarden vast dat jij jouw producten levert onder ‘eigendomsvoorbehoud’. Hiermee voorkom je wanbetaling van de klant.
Bespaar tijd op onderhandelingen
Met leveringsvoorwaarden hoef je niet met elke klant opnieuw afspraken te maken over de levering van jouw producten of diensten. Dit kan namelijk veel tijd kosten, omdat de klant vaak de mogelijkheid zal pakken om te gaan onderhandelen.
Wanneer jij jouw leveringsvoorwaarden stuurt, begrijpt een klant dat er geen mogelijkheid is tot onderhandelen over de voorwaarden. Dat scheelt weer tijd.
Wat moet er in mijn leveringsvoorwaarden staan?
Welke bepalingen er in jouw leveringsvoorwaarden moeten staan, hangt af van het soort product of dienst dat je levert.
Lever jij bijvoorbeeld diensten via een webshop? Dan moet je ook nadenken over jouw hoe je wil dat de klant online voor deze diensten betaalt.
De belangrijkste onderwerpen die in de leveringsvoorwaarden moeten staan zijn:
- Wie de transportkosten betaalt;
- Aansprakelijkheid;
- Uitsluiting van aansprakelijkheid bij overmacht;
- Garantie op het product of dienst;
- Levertijd van een product;
- Wanneer de dienst wordt uitgevoerd;
- Eigendomsvoorbehoud;
- Betalingstermijn;
- Klachtenregeling.
Via Ligo kan jij jouw algemene voorwaarden, inclusief leveringsvoorwaarden, op maat laten opstellen door een specialist. Bovendien kun je ook jouw algemene voorwaarden laten controleren door een van onze specialisten.
Zijn leveringsvoorwaarden verplicht?
Leveringsvoorwaarden zijn niet wettelijk verplicht. Maar vrijwel elk bedrijf heeft algemene voorwaarden. Waarom? Het is een kleine investering die je beschermt tegen grote risico’s. Het gaat ooit een keer mis en het gebeurt vaker dan verwacht.
In dat geval ben je maar wat blij met je leveringsvoorwaarden. Een voorbeeld hiervan is een storm met als gevolg een netwerkstoring, waardoor jij geen diensten meer kan leveren via jouw website.
Let op: Soms zijn leveringsvoorwaarden verplicht om bijvoorbeeld een branchekeurmerk te krijgen. Daarnaast kunnen verzekeringsmaatschappijen ook verplichten dat je als leverancier bepaalde leveringsvoorwaarden gebruikt.
Zijn alle leveringsvoorwaarden geldig?
Nee, niet alle soorten leveringsvoorwaarden zijn geldig. Er zijn voorwaarden die je niet in jouw leveringsvoorwaarden mag zetten. Zo mag je niet een ‘kernbeding’ opnemen. Dit is bijvoorbeeld de omschrijving van de dienst of de prijs.
Welke voorwaarden je daarnaast niet in de leveringsvoorwaarden mag opnemen hangt af van wie jouw klant is.
- Groot of middel groot bedrijf. Er wordt dan ook wel gesproken van een Bedrijf-bedrijf (B2B) verhouding.
- Consument. Er wordt dan ook wel gesproken van een bedrijf-consument (B2C) verhouding.
- Klein bedrijf. Er wordt dan ook wel gesproken van een bedrijf-klein bedrijf verhouding.
Hieronder leggen we uit waarom dit onderscheid belangrijk is.
Geldigheid leveringsvoorwaarden in een ‘B2B’-verhouding?
Handel jij met jouw bedrijf in een B2B-verhouding? Dan zijn bijna alle leveringsvoorwaarden toegestaan. Laar ze echter wel altijd controleren door een jurist om te voorkomen dat er voorwaarden zijn opgenomen die niet geldig zijn.
Geldigheid leveringsvoorwaarden in een ‘B2C’-verhouding
Is jouw klant een consument? Dan mag je bepaalde voorwaarden je niet opnemen in de leveringsvoorwaarden. Welke dit zijn staat in de wet in de zogenaamde ‘zwarte lijst’ en de ‘grijze lijst’.
Op de zwarte lijst staan de voorwaarden die je nooit in je voorwaarden mag opnemen. Een voorbeeld hiervan is de voorwaarde dat jij de prijs van jouw dienst binnen drie maanden nadat je deze bent gaan leveren mag verhogen.
De grijze lijst bevat voorwaarden die je in sommige situaties niet mag gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de voorwaarde dat jij niet aansprakelijk bent voor de schade die ontstaat tijdens het transport van de producten. Deze voorwaarde is bijvoorbeeld wel van toepassing op producten van € 10,-, maar niet voor producten van meer dan € 500,-.
Geldigheid leveringsvoorwaarden in een ‘Bedrijf-klein bedrijf’-verhouding
Handel jij met kleine bedrijven? Denk hierbij aan een student die naast zijn of haar studie vanuit een eenmanszaak websites ontwerpt. Dan kan dit bedrijf onder bepaalde voorwaarden dezelfde bescherming krijgen als een consument waardoor jij rekening moet houden met de ‘zwarte en grijze lijst’.
Het is aan het kleine bedrijf zelf om aan te tonen dat zij dezelfde bescherming als een consument moet krijgen. Dit is het geval wanneer het kleine bedrijf een contract sluit die hij of zij normaal gesproken niet voor zijn of haar bedrijf zal sluiten.
Zo is het voor de website ontwerper bijvoorbeeld normaal om een koopcontract voor een nieuwe laptop te sluiten, maar niet om een huurcontract voor een bedrijfsruimte aan te gaan. Zie hieronder een handig overzicht.
Internationale leveringsvoorwaarden
Heb jij klanten in het buitenland? Geen probleem! Je kan jouw leveringsvoorwaarden namelijk ook internationaal gebruiken. Je moet de leveringsvoorwaarden dan wel vertalen naar het Engels.
Bij ons heb je de mogelijkheid om de algemene voorwaarden in het Engels op te laten stellen en vervolgens te laten controleren door onze juristen.
- Naamswijziging BV, hoe wijzig je de naam van een BV? - januari 15, 2024
- Tussenholding - januari 15, 2024
- BV opheffen - januari 6, 2024