Laatst geüpdated op april 12, 2023 door Wendy Bogers

Zouden jullie kort kunnen omschrijven wat Mayoneur doet?

“Mayoneur houd zich bezig met het ontwikkelen van verschillende soorten plantaardige mayo’s op basis van groente, fruit en specerijen. Hierbij is beleving en omgeving heel belangrijk. We houden rekening met de klanten, de natuur en de dieren.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

“We hebben beide de studie ”Ondernemerschap” gevolgd aan de Hogeschool van Rotterdam. Hier hebben we elkaar leren kennen. Na veel leuke ideeën en veel andere bedrijfjes te hebben gestart, kwamen we op een avond bij het eten op het idee om een avocado mayo te maken die volledig plantaardig is. Dit is een afstudeerproject geworden, wat uiteindelijk met een 10 is bekroond.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op jullie start als ondernemers?

“Ten eerste heeft onze studie Ondernemerschap ons veel geleerd over ondernemen. Daarnaast hebben we veel boeken gelezen, podcasts geluisterd en veel gesproken met mensen. Hen hebben we vooral veel vragen gesteld. Daarnaast hebben we ook veel verschillende bijbanen gehad waardoor onze kennis erg breed is.”

Hoe zijn jullie begonnen? Zelf geïnvesteerd?

“We hebben de eerste 2 jaar alles zelf geïnvesteerd. We moesten met onze creditcards geld pinnen en het geld terugstorten op onze normale rekening zodat we de huur konden betalen. De maand was net begonnen en we stonden toen al 400 punten in de min. Dat waren pittige tijden maar we hadden een duidelijk plan. We hebben ook de eerste 10.000 flesjes zelf met de hand voorzien van labels. Zo bespaarden we 5 cent per label, en konden we weer rondkomen.”

Waarom hebben jullie voor een BV gekozen?

“Op een gegeven moment werden we te groot. We hadden te veel voorraad en dat bracht risico’s met zich mee. We vonden het ook belangrijk dat we met een BV niet persoonlijk aansprakelijk zijn. En we hadden ook het gevoel dat er wel eens een investeerder om de hoek kon komen. Dan geeft een BV ook een stuk meer professionele uitstraling.”

‘Inmiddels hebben we wel geleerd om alles 3 dubbel te checken, niet zomaar contracten te tekenen en niet door de roze bril te kijken als je een grote groei kan maken.’

Richt jouw BV op vanaf €299

Ligo is je partner in legal. Naast je BV, helpen we je met je overige juridische zaken.

Wat waren valkuilen of verkeerde investeringen? Wat hebben jullie daarvan geleerd?

We hadden bijvoorbeeld een producent die niet te vertrouwen was, hij leverde gewoon niet. Ook zijn we in zee gegaan met iemand die alle socials wou overnemen omdat ze beweerde een ”expert” te zijn. Dat koste veel geld terwijl het niveau te laag was.

“De retail wereld is ook best pittig. We hadden een actieweek bij een supermarktketen in Nederland waarbij we op 120 locaties leverden voor een actie week. Hier heeft de supermarktketen goed van geprofiteerd door veel te bestellen voor een lage inkoopprijs en na de actieweek door te gaan met alle overgebleven voorraad. Hierdoor zijn we veel inkomsten misgelopen.”

“Inmiddels hebben wel geleerd om alles 3 dubbel te checken, niet zomaar contracten te tekenen en niet door de roze bril te kijken als je een grote groei kan maken. Dingen lijken achteraf vaak mooier dan ze waren.”

Hoe onderscheidt Mayoneur zich van concurrenten?

Mayoneur is uniek, alleen al door de merknaam. We krijgen veel complimenten voor onze hierover. Daarbij hebben we ook unieke varianten in mayo en zijn we 100% plantaardig. Daarnaast hebben we het grootste assortiment in plantaardige mayo’s.”

Hoe was het om deel te nemen aan Dragons Den?

“Het deelnemen aan Dragons Den was echt heel gaaf. Je gooit jezelf in het diepe, waar we altijd energie van krijgen. En je weet niet wat er gaat gebeuren. We stonden daar ook niet om een investering op te halen, maar we wilden laten zien aan Nederland dat Mayoneur er aan zit te komen. En met 1.3 miljoen kijkers is dat aardig gelukt! Daaruit is wel een investering gekomen.”

Wat hebben jullie aan de deelname gehad?

Heel veel naamsbekendheid, een investering, concurrentie die we even hebben laten schrikken en veel positieve reacties.”

Wat is nu jullie grootste uitdaging?

Onze grootste uitdaging om dit moment is om door te pakken en de toekomstige concurrentie voor te blijven. De retail wereld is een wereld waar het met ups & downs gaat. We hebben van insiders ook wel meegekregen dat er in 2022 heel wat aan zit te komen van onze concurrenten. En een andere uitdaging is het planten van 5000 bomen in Costa Rica met Trees For All. Voor elk verkocht flesje doneren we aan dit initiatief.”

Wat voor trends zien jullie in de markt van Mayoneur de komende jaren?

“Inflatie, duurdere grondstoffen etc. We proberen een A-merk aan te bieden voor iedereen. Prijsstijgingen kunnen een trend worden maar hier proberen wij stabiel in te blijven. Verder zal de gezondheidstrend zich wel door trekken, ook al twijfel ik aan de gezondheid van mensen de laatste jaren. We proberen met Mayoneur ook de consument bekend te maken met gezonde voeding, door hier meer informatie over te verstrekken. De gemiddelde persoon weet amper wat die eet en waarom, denk ik.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

De toekomstplannen zijn om de hele wereld te laten genieten van onze plantaardige mayo’s en daarnaast de hele wereld te voorzien van bomen. Onze slogan is dan ook: We Plant the Future. En daarnaast moeten we er ook voor zorgen dat we blijven staan en niet worden ingehaald door andere partijen.”

Wat is jullie gouden tip voor beginnende ondernemers?

“Vooral doen, veel vragen stellen en leren van de besten.”

Telefonisch overleggen over jouw situatie?

Ook van start met jouw eigen bedrijf?

Wil jij je van gratis advies laten voorzien bij het oprichten van je BV? Onze Ligo juristen en fiscalisten staan elke dag klaar om je te helpen. Bel ons via 020-3031043 en we kijken er naar uit om met je mee te denken. Je kunt ons ook 7 dagen per week bereiken via onze online chat. Ook in het weekend en de avonden.

Wendy Bogers
Laatste berichten van Wendy Bogers (alles zien)